غار آویشو ماسال

غار آویشو ماسال

با غار آویشو ، از مناطق دیدنی ماسال آشنا شوید!!

با سفرهای هیجانی آشنایی دارید؟! این که بخواهید به غارهایی بروید که مثل کارتون های یا فیلم های کودکیمان (نارنیا و…) ازز دل کوه و غار شیر و حیوانات دیگر بیرون بیاید؟! تصور مکان هایی که پر از هیجان هستند، باعث بالا رفتن آدرنالین می شود. در این جا می خواهیم سفری کوتاه به غار آویشو واقع در ماسال زیبا داشته باشیم. یکی از جاهای جذاب و دیدنی در میان جنگل های شاندرمن.

غار آویشو ماسال

استان گیلان

این استان با داشتن طبیعتی بکر، جنگل هایی با درختان تنومند و پر از برگ های سبز، دریا و سواحل زیبا، خانه های مدرن، کلبه های چوبی، خانه های روستایی بومگردی، گل های زیبا و رنگارنگ، آب و هوایی معتدل، آبشارهای مرتفع، غارهایی پنهان در دل کوه ها و… یکی از بهترین مکان ها برای مسافرت است. شهر ماسال که به دلیل زیبایی های دست نخورده و طبیعتی بکر به بهشت کوچک ایران معروف است، دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد. می توانید در فصل تابستان به سمت ییلاقات زیبای آن بروید و در میان ابرها به طبیعت بی نظیر آن خیره شوید. این شهر به دو قسمت مرکزی و شاندرمن تقسیم شده و سه ناحیه کوهپایه ای، جلکه ای و کوهستانی می باشد.

به سمت غار پنهان در میان کوه ها

به نظر شما تمامی حرف هایی که در مورد غارها و موجودات ترسناکی که در آن وجود دارد، صحت دارد؟ خفاش هایی در بالای غار، تارهای عنکبوت که به دیوارها چسبیده اند، صداهای خوفناک که در فیلم های ترسناک شنیده می شود! آیا این ها در غار وجود دارد؟! شاید عدم شناخت دقیق ما همچین حسی را ایجاد کرده باشد! به سمت غار آویشو می رویم تا با حقایق آن آشنا شویم. این غار آهکی بیشتر شبیه به یک کار دستی می باشد که زیبایی هایش را آب های جاری موجود روی سنگ های کربناته اش به وجود آورده است. از آن جایی که مدت زمان زیادی از پیدایش این غار می گذرد، بر اساس دگرگونی های طبیعی به وجود آمده، تبدیل به غاری خاص با زیبایی های منحصر به فرد شده است که شما را به درونش فرا می خواند. هر انسانی از دیدن این همه زیبایی طبیعت به وجد می آید و با دیدن نقاشی های خالق تمامی تصوراتش از ترسناک بودن که در فیلم ها دیده است، از بین می رود.

در این غار شگفت انگیز، 7 چشمه مختلف وجود دارد و جریان رودخانه ای که در تمام قسمت های آن کشیده شده اند، دیده می شود. حلقه های چاه اصلی و فرعی زیادی در آن به چشم می خورد. شکل های متنوع آهکی که در این غار وجود دارد، زیبایی های آن را بیشتر کرده و شما را به وجد می آورد، گویی هنرمندی مجسمه هایی را ساخته باشد. (از حل شدن سنگ های آهکی در آب ایجاد می شوند). قندیل ها را دیده اید؟! در سرتاسر غار از سقف آن آویزان شده و یا در کف وجود دارند. به احتمال زیاد این صحنه ها را در فیلم های ترسناک دیده باشید.

مگر می شود در میان این همه زیبایی ترسی وجود داشته باشد؟! البته بهتر است توجه داشته باشید که درون غار آویشو ماسال ، جانداران مختلفی مانند، حلزون، آبدزدک، پشه و دو گونه مختلف خفاش زندگی می کنند.

غار آویشو ماسال

اطلاعات بیشتر

دلیل شکل گیری قندیل ها را می دانید؟ رسوبات آهکی موجود در درون غارها، کربن دی اکسید هوا را می گیرند و سبب اسیدی شدن آب شده و در نتیجه سنگ های آهکی را در خودشان حل می نمایند. این آب های آهک دار، به صورت قطره قطره از سقف چکیده و بخار می شوند. رسوبات آهکی باقی مانده تبدیل به قندیل های شکیل داخل غارها شده و این زیبایی بی نظیر را به وجود می آورد.

دلیل نامگذاری غار آویشو ماسال

‌ آویشو، آبیشوی وآویشوی از اسم های گوناگون این غار می باشد که به زبان محلی مردم این منطقه یعنی تالشی بوده و معنی آن، محل فرورفتن آب است. در نزدیکی این غار چشمه ای با این اسم قرار دارد، به همین دلیل غار نیز این اسم را به خود گرفته است.

در مورد غار آویشو ماسال بیشتر بدانید!

غار آویشو ماسال را افراد محلی در سال های قبل کشف کرده اند و بعد از مدتی افراد بسیار زیادی برای دیدن آن به این منطقه رفت و آمد کردند و به مرور به غاری معروف تبدیل شده است.زمین شناسان سن غار را 75 میلیون سال تخمین زده اند. سنگ هایی که در این غار وجود دارد، بقاهای دگرگون شده می باشند که زیبایی اش را چند برابر کرده است. اگر بخواهیم مشخصات غار را به صورت حرفه ای بررسی کنیم، ارتفاع دهانه اصلی را از سطح دریا، ۱,۴۶۰ متر حساب کرده اند. تعداد دهانه غار 1 بوده و همچنین دارای ارتفاع حدودی ۱۹ متر، عرض ۱۴ متر، طول ۷۴۰ متر و عمق ۱۵۰ متر است. اگر به غار نوردی علاقه مند هستید، می توانید به درون غار آویشو بروید و اطلاعات بیشتری از آن به دست آورید.

تا به امروز کوهنوردان حدود حدود دو هزار متر از آن را پیمایش کرده اند و جزئیاتی را فهمیده اند. در سال 1389 غار به فهرست میراث طبیعی ملی کشور عزیزمان اضافه شده است.

غار آویشو ماسال

برای بازدید از غار آویشو ماسال چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

زمانی که می خواهید به غار آویشو ماسال بروید، به حجم آب های موجود در آن توجه داشته باشید. همچنین برخی از چاه ها امکان فرود و صعود را به سبک سنگ نوردی دارند. رعایت نکات ایمنی و رفتن با افرادی که قبلا به غارنوردی آگاه هستند، ضروری است. بنابراین برای رفتن به این غار زیبا و کشف آنچه در درون اون وجود دارد، از افراد بومی و آشنا به غار کمک بگیرید.

تجهیزات لازم برای بازدید از غار آویشو ماسال

وسایل لازم در غارنوردی را می شناسید؟! برای ایمن بودن لازم است به صورت مجهز سفر کنید، از جمله:

لباس ضد آب، چکمه مخصوص، ابزار صعود و فرود SRT (در فروشگاه های مخصوص کوهنوردی و صخر نوردی وجود دارد)، کارابین پیچ و تسمه برای به وجود آوردن کارگاه طبیعی، طناب برای چاه ‌ها (چاه هایی که در این غار وجود دارد، به ترتیب، شش متر، سه متر، هفت متر، هشت متر، ۱۰ متر، ۹ متر، پنج متر، ۱۲ متر و دو متر است).

زمان مناسب برای رفتن به ماسال

برای اینکه به ماسال بروید، بهترین فصل بهار و تابستان می باشد. زیرا دیدنی های این شهر دارای آب و هوای خنک و ملایمی می باشد که در فصل های سرد سال مانند زمستان، بارندگی های فراوان و سرمای زیاد به احتمال زیاد برایتان ناراحت کننده باشد، از این رو بهترین زمان فصل بهار و تابستان است. همچنین برای بازدید از غار آویشو فصلی را باید انتخاب کنید که بارندگی نباشد. زیرا باعث ایجاد سیل شده و سطح آب های درون غار را بیشتر می کند و در نتیجه خطرناک است.

به همین دلیل در انتخاب فصل مناسب برای غارنوردی توجه بسیاری داشته باشید. البته ناگفته نماند که زیبایی های زمستان در کوه های تالش و دیدن لباس سفید بر تن آن ها نیز خالی از لطف نیست.

مسیر دستیابی به غار آویشو ماسال

در مرحله اول لازم است خود را به استان گسلان برسانید. برای این کار می توانید از طریق هوایی، ریلی و زمینی اقدام کنید. سپس به سمت ماسال که در 50 کیلومتری شهر رشت است، بروید. از ماسال برای رسیدن به غار بایستی در چهل کیلومتری جنوب غربی شاندرمن برانید. در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا این غار عظیم واقع شده است و در بین منطقه های خماسون، تائی بنه و انده چو می باشد. (17 غار مختلف در اندازه های گوناگونی در ماسال وجود دارد که بزرگنرین آن آویشو می باشد). این مسیر زیبا با طبیعت بکری که دارد، باعث می شود که شما در طول مسیر خسته نشده و از آن همه زیبایی لذت ببرید. برای رسیدن به غار لازم است به شاندرمن رفته و پس از آن به روستای سیاه مرد و سپس چاله سرا برانید. بعد از دیدن بقعه درویش شاه امیر به سمت غار بروید. همچنین می توانید از مسیر دیگری به روستای بنه سرا و چاله سرا به غار برسید.

غار آویشو ماسال

اقامت در ماسال

اگر می خواهید در این شهر و در نزدیکی غار آویشو اقامت داشته باشید، بهتر است بر اساس سلیقه خود (هتل هایی با امکانات، سوئیت هایی داخل شهر، کلبه های چوبی در ارتفاعات و ییلاقات و…) زمان و مکان را در سایت جیگو ثبت کرده و این سایت بهترین و مناسب ترین مکان را به شما پیشنهاد دهد. از خدمات این شرکت می توان به پشتیبانی 24 ساعته آن اشاره کرد. شما می توانید در هر ساعتی از روز در صورت بروز مشکل با جیگو تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید