پل خشتی لاهیجان ☀️ | معرفی پل خشتی + دسترسی به آن

پل خشتی لاهیجان

سفری تاریخی با جیگو به سمت پل خشتی لاهیجان

شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در سفر به هر شهری به مکان های تاریخی می روید؟! تمام مکان هایی که از زمان های قدیم وجود دارند، اصالت آن شهر را نشان می دهند. حس و حالی که در این اماکن وجود دارد شما را به سال های خیلی دور می برد. زمان هایی که پدربزرگانمان زندگی می کردند. در این جا می خواهیم سفری به سده 9 هجری قمری، پل خشتی لاهیجان داشته باشیم، با ما همراه شوید.

سفر به استان گیلان

استان گیلان را برای سفر انتخاب کرده اید؟! هوایی معتدل، جنگل هایی سرسبز و زیبا، کوه هایی مرتفع، آبشارهایی فوق العاده، سواحل دریای خزر، مناطق و جاذبه های طبیعی و تاریخی؛ هر آن چه که در سفر نیاز دارید را در این استان زیبا پیدا می کنید. شهر لاهیجان به عنوان عروس این شهر، از زیبایی های بی نظیری تشکیل شده است، داخل خود شهر شاهد مکان های گردشگری، بام سبزلاهیجان ، استخر بزرگ لاهیجان و… هستیم. حال می خواهیم به سمت جاذبه های تاریخی برویم.

به سمت پل خشتی

اگر بخواهیم در مورد این آثار باستانی سده 9 قمری دوره کیاییان که در دی 1355 به عنوان آثار ملی ثبت شده است، صحبت کنیم؛ بایستی به طول 50 متری و ارتفاع 11 متری این پل آجری قرمز رنگ اشاره می کنیم. این پل با استفاده از ساروج، آهک و آجر قرمز ساخته شده است. روی این پل سطح پیاده رویی وجود دارد. همچنین سطح شیب دار سنگ فرش شده موجود است. 5 چشمه مختلف در این پل وجود دارد. همچنین دو دهنه اصلی و بزرگ در آن قرار گرفت است. طاق چشمه ها به صورت هلالی بوده و چشمه میانی از چشمه های دیگر بزرگ تر می باشد. در بخش میانی آن سیل برگردانی موجود است.

به سمت پل می رویم، اتاق هایی را بر روی پایه های میانی پل می بینیم که بواسطه درگاه‌ های طاقداری به هر طرف پل را دارند. این اتاقک های زیبا به دو دلیل وجود دارد. برای صرفه جویی در مصالح و کم شدن وزن پایه ها (درواقع برای استراحت ساخته نشده است).

چشمان خود را می بیندیم، خود را در زمان های قدیم می بینیم که این پل بخشی از جاده ابریشم بوده و مردم از آن رد می شدند. (دلیل رونق تجارت ابریشم در شهر لاهیجان) آرامشی خاص در ما ایجاد می شود و به طبیعت خیره می شویم. خالق زیبایی ها چگونه این همه زیبایی را در این مکان به تصویر کشیده است؟! چه حال و هوای عجیبی زندگی در دوران هایی که نیاکان ما زندگی می کردند. دوست داشتید در آن زمان ها متولد می شدید؟!

پل خشتی لاهیجان برای اولین بار در دوران قاجاریه مرمت شد. همچنین این پل را در سال های اخیر بازسازی کرده اند.

معرفی پل خشتی لاهیجان

بررسی قسمت های مختلف پل

گذرگاه پل از سمت میانه به طرفین شیب داشته و جان پناهی در کناره های آن از گچ و آجر با ارتفاع ۸۰ سانتیمتر ساخته شده است. در نمای پل ردیف طاق نما به ارتفاع ۳۰ ساخته شده است که زیبایی و اصالت پل را چندین برابر می کند. قدر سمت پایین سنگ هایی به شکل منظم قرار دارد و روی کف رودخانه می باشد؛ این سنگ ها احتمال سیل را کاهش می دهد. پایه میانی موج شکن مثلثی دارد؛ قسمت بالاتر دارای موج شکن مدور آجری است. در لبه شمالی دهانه بزرگ، دیواری ساخته شده از آجر را میبینید تا آب را به سمت داخل دهانه هدایت نماید. قسمتی جنوب پل بازسازی و تعمیر شده است. ابعاد آجرهای به کار برده شده ۵/۴×۲۱×۲۱ سانتیمتر می باشد. این پل زیبایی بی نظیری دارد. شما می توانید لباس های سنتی پوشیده و روی این پل عکس های هنری و زیبا بگیرید.

بررسی پل خشتی لاهیجان

جاذبه های پردسر

از جاذبه های تاریخی که در این محله وجود دارد می توان به بقعه آقا سید ابراهیم (دومین گورستان بزرگ شهر) و مسجد مزار عاقلیه (ملاعاقل) اشاره کرد. اگر به مکان های تاریخی علاقه مند هستید، دیدن این اماکن خالی از لطف نخواهد بود.

مسیر دستیابی به پل خشتی لاهیجان

برای اینکه به این مکان تاریخی بروید، لازم است ابتدا از طریق هوایی (فرودگاه بین المللی سردار جنگل به رشت رفته سپس با سواری به سمت لاهیجان بروید) یا از طریق ریلی (مسیر ریلی زیباترین مسیر ممکن است، شما جاذبه های بسیار دیدنی و جذابی را در این مسیر خواهید دید) و یا اتوبوس و سواری خود را به شهر لاهیجان برسانید. سپس در شمال غربی آن فاصله ای که 500 متر تا بقعه حاجی دان قرار دارد و همچنین 250 متر با بقعه عاقلیه یا ملاعقیل فاصله دارد، در محله پردسر قرار دارد. پل را روی رودخانه سیم جو و یا سیم رود ساخته اند.

مسیر دسترسی به پل خشتی لاهیجان

بهترین فصل برای سفر به گیلان

فصل بهار : فصل سرسبزی ، گل های رنگارنگ ، نم نم باران ، هوای شمالی همچون بهشت

فصل تابستان : طبیعت سرسبز و زیبا ، هوای گرم و شرجی (اگر قصد سفر در تابستان را دارید ، بهتر است به سمت ییلاقات بروید تا خنکی هوا روح و جسم شما را نوازش دهد)

فصل پاییز : درختانی با برگ های قرمز ، زرد و نارنجی ، هوای خنک ، طبیعتی رویایی و رمانتیک ؛ بهترین زمان برای مسافرت های دو نفره

فصل زمستان : سردی هوا با باران های زیبا ، برف هایی که بر روی ارتفاعات دیده می شود ، زمستان با هوای معتدل و زیبا

با توجه به توضیحات بالا شما کدام فصل را برای سفر به گیلان و مکان های تاریخی آن انتخاب می کنید؟!

بهترین زمان سفر به پل خشتی لاهیجان

برای دیدن پل خشتی لاهیجان و مکان های دیگر در این شهر، کجا اقامت داشته باشیم؟

اگر می خواهید به سمت شمال ایران سفر کنید، بهتر است چند روز را برای دیدن جاهای دیدنی لاهیجان و مکان های تاریخی  و اطراف آن در نظر بگیرید. خانه های ویلایی رو به کوه؟ هتل هایی رو به استخر بزرگ و یا سوئیت کوچکی روبروی جنگل؟ کدام یک را دوست دارید؟ شاید به خانه های روستایی و بومگردی علاقه مند هستید؟ کلبه هایی در ییلاقات؟ برای اجاره ویلا در لاهیجان می توانید به سایت اینترنتی جیگو مراجعه کرده و تاریخ سفر خود را مشخص کنید تا مناسب ترین گزینه را به شما معرفی نماید.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید